JAVISKO 04/2006

článok 28

 
[Národné osvetové centrum] Javisko > Archív > Javisko 2006 > Javisko 4/2006 > Článok 28

Ochotnícky a profesionálny sólobábkar

Sólista s bábkou, režisér a technológ bábkového divadla Tomáš Plaszky sa narodil 21. apríla 1946 v Banskej Bystrici. Hoci bol vzdelaním technik, zručnosť ho priviedla k tvarovaniu dreva. V roku 1974 sa stal technológom a umeleckým rezbárom Bábkového divadla v Košiciach, od roku 1983 bol vedúcim jeho výrobného oddelenia. Bábkovému divadlu sa venoval aj neprofesionálne. Spolupracoval so súborom Štúdio X pri DK ROH VSŽ Košice ako bábkoherec, neskôr i jeho vedúci. Od roku 1982 viedol Naivnú bábkovú scénu pri ObKS Košice I. až do roku 1991. Hrával prevažne komické postavy, často odkryto a práve tieto prvky hry očividne predurčili jeho neskorší sólistický prejav, v ktorom odprvoti dominovalo mimoriadne zručné bábkovodenie. Nečudo, že jeho zbojníci a klauni vždy zaujali. Hral v inscenáciách Zvieratá a zbojníci, Princezná s dlhým nosom, Klaun Bobo, Rozprávka jednej noci, Gašparkove dobrodružstvá, Botafogo, Čarovná galoša i Cirkus humbug. Do piatich z nich pripravil aj výpravu a bábky.

Ako sólista sa uviedol v sezóne 1977 – 1978 Strašidielkami, ktoré v nasledujúcej sezóne rozpracoval ako osobitný a atraktívny divadelný program Strašošišov. Spojil hudbu i humor, vymyslel mechaniku hracieho pultu, klaunské gagy a zo svetových hitov namiešal žinčicový koktail, ktorý strhol deti aj dospelých, skúsených bábkarov i nedivadelné obecenstvo. Presadil sa na všetkých súťažiach i prehliadkach, najmä na Bábkarskej Žiline. Pravda, vtedy vyvolával aj protirečivé stanoviská, priam varovania, že úspešnosť ho zavedie medzi profesionálnych kabaretierov, ako by to bolo čosi odpudivé. „Proroctvá“ sa splnili až neskôr. Po dlhšom ochotníckom pôsobení, hľadajúc námety a výrazové prostriedky, rozvinul získané skúsenosti v hudobnej klauniáde Dobrodruh, ktorá však bola skôr opakovaním, či rozdrobením predchádzajúceho úspechu. A tak v sezóne 1980-81 dopĺňa technologickú atraktívnosť sólistického účinkovania, upravuje si ľudového Janka Hraška i vlastnú gitaru pre výstup inšpirovaný ľudovými „ihruškami“. Prehlbuje prácu so slovom, v bábkarskom prejave využíva filmový strih aj detské improvizačné postupy, nezabúda na humornú nadsádzku. V nasledujúcej sezóne sa opäť vracia k technologicky prekomponovaným kreáciám vo výstupe Sólo pre klavír. Otvorená hra je tu kontrastom pre predvádzanie „samopohybu“ klavíra a divák zároveň obdivoval bravúru sólistického ovládania marionet.

V sezóne 1981 – 1982 opäť strieda poetiku, zjednodušuje technológiu a sústreďuje sa na vlastné improvizačné schopnosti. Mení celkový spôsob podania. Predchádzajúce výstupy tvorili ucelený javiskový svet, no v Hre na rozprávku zapája do účinkovania aj prítomné deti.

Takto pripravený, od r. 1987 sa osamostatňuje a „zakladá“ putovné Divadlo v kufri bez stálej scény. Okrem vycibrených, pôvodne ochotníckych inscenácií, repertoár postupne dopĺňa ďalšími hrami: Šašoferia , Klauniáda, Pageto, Magic clown, Lumbra, Rozprávka o slávičkovom kvartete, Virtuóz Tomini, Kriskros pštros. Účinkuje všade, kde ho pozvú, ale už nielen v domácom prostredí, ale po celej Európe, aj mimo nej (napr. v Tunise a v Mexiku, 2000 a 2001). Viaceré výstupy vie zahrať v cudzích rečiach. Slovenské predlohy pretlmočí i do esperanta, a tak sa s nimi zúčastnil na viacerých kongresoch esperantistov.

V súčasnosti sa jeho účinkovanie rozvetvuje a zároveň aj utlmuje, nie pre nezáujem, lež  náklady na prepravu. Rozvíja vďačné témy pre deti, ako sú Janko Hraško, Medovníkový domček a Plamienoček. Pôvodné ľudové rozprávky pretlmočil tak, ako ich pôvodne hrávali ľudoví ihruškári, ktorých pôsobenie zostalo „zaležané“ v zabudnutí a jeho pričinením sa oživuje. Prevažne dospelých, ale rovnako aj deti zabáva klauniádami Klaun Tino, Klaun a kúzla, Kúzelná show. Obe vrstvy obsahuje a zasahuje Šašoferia, na jednej strane cirkus paroduje a na druhej strane virtuózne ho bábkami sprítomňuje, čím vyznieva mimoriadne aktuálne ako metafora (aj) dnešného sveta, v ktorom podniky krachujú a schopných prepúšťajú.

Tomáš Plaszky vyrástol na profesionálneho umelca prostredníctvom amatérskych bábkarských súťaží (dnes tak chýbajúcich). Hoci pôsobí v Košiciach a akoby bol mimo domácej pozornosti, v cudzine zaznamenáva značný ohlas. Ani šesťdesiatku necítiť na jeho mladistvom a pútavom podaní. Overili to deti aj dospelí, ktorí sa zúčastnili na vlaňajšej Palárikovej Rakovej, kde účinkoval pohostinsky, i na festivale v Havířove, kde dostal dve ceny – za najlepšiu mužskú rolu a za najveselšiu inscenáciu.

Mišo A. Kováč

Foto Filip Lašut

 

 

zatvor okno - close the window